Hva har Adcom til felles med Messi?
Innerst i Gaupnefjorden i Sogn og Fjordane finner du tettstedet Gaupne og bedriften Avery Dennison NTP. De er en av landets ledende leverandører av transfermerker, og har Liverpool og FC Barcelona på kundelisten.
Spiller på to markeder
Knappe to timer unna vårt kontor i Førde finner du det lille tettstedet hvor Atle Ganrudbakken i 1988 startet fabrikken NTP Gandrudbakken. Etter et oppkjøp i 2007 har bedriften skiftet navn til Avery Dennison NTP, og landet en stor kontrakt med ett av verdens beste fotballag. På sine nettsider skriver de: «I over 25 år har vi produsert egenutviklede transfermerker i vår fabrikk, plassert i Gaupne, Luster Kommune. Her har vi utviklet vår teknologi til å bli blant verdens ledende på området, og den er lisensiert ut tilproduksjon over hele verden.»
Vi tok en prat med leder for kundeservice, Kristin Lien, for å høre mer om hva de gjør hos Avery Dennison NTP. – Kort fortalt så lager vi noe som heter transfermerker, forteller Lien. Disse er trykket på en polyesterfolie og overføres til alle mulige plagg med en varmepresse. Merkene er typisk navn, nummer og logoer til forskjellige bedrifter.
Avery Dennison spiller på to markeder, det ene er arbeidstøy og det andre er sportstøy. – For eksempel så kan du se for deg en typisk trevarebutikk som Maxbo, de kjøper inn kjeledresser og arbeidstøy til ansatte. Vi leverer merker med de logoene de ønsker, og så trykker de dem på selv, sier Lien. – Det andre markedet er sportstøy, og kanskje særlig fotballdrakter. Der er det jo alt fra navn på spiller og spillernummer til klubblogo og sponsorlogoer.
Ingen tilfeldighet
Det var kanskje nettopp dette markedet vi hadde hørt rykter om, og undertegnede spør nysgjerrig: – Hvordan har det seg at dere fikk kontrakt med nettopp F.C. Barcelona?. Lien svarer muntert:
– Jo, nå er vi akkurat ferdig med det første året i en kontrakt på 3 år med produksjon av merker til de offisielle Barcelona-draktene som selges i Spania og Portugal. Vi er en del av et stort konsern med salgsteam i hele verden. For å få denne kontrakten har vi posisjonert oss i flere år, så det er ingen tilfeldighet, forteller Lien videre.
Det var nemlig de tekniske spesifikasjonene for merkene F.C. Barcelona ønsket som gjorde at produksjonen havnet i nettopp Gaupne. – Det er trykking av høyoppløselige motiv og en innovativ teknikk som gjør at vi skiller oss ut. Vi produserer et topplag med et nærmest usynlig mønster i svak grått som legges på merkene. Dette mønsteret inneholder en kode som leses av en egen app og fører kunden inn til f.eks. en fanside av den spilleren de nettopp scannet drakta til. På denne måten får F.C. Barcelona utvidet fan-markedet sitt, og samtidig utsetter det pirat-problemet, da dette er en teknologi det er vanskelig å kopiere sier Lien.
Serigrafi- og innovasjons-senter
Fabrikken i det lille tettstedet har nå 130 ansatte,med 11 forskjellige nasjonaliteter, forteller Lien stolt. – Det er fremdeles igjen en del av de som var med fra den opprinnelige fabrikken, så flere av våre ansatte har vært med helt fra starten av, fortsetter hun. – I hovedsak er det produksjonen av disse transfermerkene vi driver med, men vi har mange forskjellige avdelinger. Lien nevner blant annet et salgsteam, et tegne team, administrasjonen og et test-senter.– På testsenteret er det mye kvalitetssikring og eksperimentering med trykking på forskjellige stoff for å finne riktig press og temperatur for de forskjellige tekstil typene, forklarer hun.
– Vi har også fått grønt lys fra administrasjonen vedrørende et større prosjekt som går på nytenking og innovasjon, samt lærlinger innenfor serigrafi-faget, forklarer Lien. (I følge et kjapt googlesøk kan det oversettes til silketrykk eller trykkefaget, red.anm). – Det er få som jobber innenfor dette faget, og samtidig som vi ønsker å videreutvikle produktet vårt, ønsker vi også å få inn folk på lærlingestadiet for å utdanne de ”in-house”. Det blir på en måte et slags serigrafi- og innovasjonssenter hvor vi utvikler begge deler og samtidig gjør produktet vårt sterkere og mer fleksibelt.
Økonomiløsning med lokal support
– Vi kjører økonomisystemet Visma Global og Visma Dokumentsenter. Vi har også Visma Lønn som dekker lønn og HR for alle våre ansatte. Adcom Førde (Fjord Data) er vår lokale Visma- Partner og de leverer all support på disse systemene, forteller Lien og fortsetter muntert: Førde er jo bare to timer unna Gaupne, så det er ikke noe problem. Arnljot Ramstad er dagligleder i Adcom Førde, som ble etablert som det 100 % lokalt eide firmaet Fjord Data i 1974. – Vi har i en årrekke spesialisert oss på tidsbesparende økonomi løsninger for våre kunder, forteller Ramstad. – Vi leverer også solide og lokale fagkurs innen økonomi og lønn, fortsetter han.
Adcom Førde er det eneste kontoret i kjeden som ved siden av IT-support, driver et moderne regnskapsbyrå med alle varianter av arbeidsdeling mellom seg selv og sine kunder.
– Vår visjon er at systemene ikke skal ta tid, men gi tid, sier Ramstad. Avery Dennison NTP er et prakteksempel på en kunde som nyter godt av å ha en tidsbesparende økonomiløsning som lar de ha fokus på sin kjernevirksomhet. Det kan de vise til ved å lande store kontrakter som den tre år lange avtalen med F.C. Barcelona.
Landet sin største kontrakt noen sinne
Premier League har i år valgt Avery Dennison NTP som leverandør av transfermerker. Det betyr at fabrikken leverer mer enn 15 millioner navn og nummer til spillere som Mohammed Salah, Harry Kane og Sergio Aguero. Avery Dennison NTP ble valgt som leverandør på grunn av innovasjon, bærekraft og teknologi, ifølge en uttalelse på Premier Leauges nettsider. I tillegg har selskapet signert med Major Leauge Soccer og skal levere transfermerker til fotballag i USA og Canada.
Adcom gratulerer så mye, og ønsker de lykke til videre med både innovasjon og lærlinger! Vi er privilegerte som for arbeide med en internasjonal og innovativ bedrift!
TEKST / Linn A. Djuvsland
FOTO / Avery Dennison NTP
La oss ta en prat om hvordan du kan spare tid
Stein Andre er it-konsulent i Molde og har jobbet med Microsoft i 10 år. Han er en kløpper i Office 365 sine løsninger, og har alltid et smil på lur.
Relaterte innlegg
Vi tar pulsen på din IT-helse
En dårlig IT-helse kan i verste fall gjøre det umulig for deg og dine kollegaer å jobbe. Når tok du sist pulsen på arbeidsdagen din? Vi går hardt ut, og sier at IT-helsa på jobb er like viktig som din egen helse. Vi kartlegger din IT-helse og gir deg verdifulle råd til hvordan du kan senke pulsen i din bedrift.
Innspilling av webinaret om sikkerhetspolicy
En sikkerhetspolicy er bedriftens kjøreregler i all databehandling, om hvor data lagres, backuprutiner, hvordan man håndterer sikkerhetsbrist, passordregler, etc. Vi gir dere veiledning på hvordan man lager en skuddsikker sikkerhetspolicy for deres bedrift.
Innspilling av webinaret om backup
Hvilke kilder er det til datatap, og hvordan tar man høyde for det? Den beste måten å sikre seg mot datatap og driftsstans er god backupløsninger. Vi tar dere gjennom både lokal- og skybackup, og stiller noen viktige spørsmål til hvor data bør lagres og hvordan den bør sikkerhetskopieres.