Luftens baroner
Adcom Førdes mest høytsvevende kunde er utvilsomt helikopterselskapet Airlift AS. Med sine rundt 33 piloter og 16 helikoptre er selskapet ledende i Norden på innlands-flygning – kanskje også det største i hele Nord-Europa. I april satte den luftige gjengen avstandsrekord ved å fly til et oppdrag i Nigeria.
Bredt spekter av tjenester
– Vi har vokst jevnt og trutt siden oppstarten, forteller trafikksjef Nils Myklebust. – Selv har jeg vært i selskapet siden 1997, og det har utvilsomt vært en spennende utvikling å følge. Vi er nå rundt 80 ansatte, og styrer en helikopterflåte som dekker de fleste behov, alt fra transport av noen få personer til løft på 4 tonn. Oppdragene vi tar på oss er gjerne innen eksempelvis betong- og materialtransport, mastemontering, linjebefaring, polare tjenester, foto-/filmtjenester, fjerning av is på kraftlinjer og Søk og Redningstjeneste for det
offentlige. Vi har kunder i både privat- og bedriftsmarkedet, de største kundegruppene er kraft, telekommunikasjon og nettbransjen. Oppsummert gjør vi egentlig det meste man har mulighet til å gjøre innenfor lovens rammer.
Fra Førde til Nigeria
Mange av selskapets oppdrag innebærer faste og relativt standardiserte arbeidsoppgaver, innimellom kommer det imidlertid noen som
utrolig. Vi samarbeider tett med et firma som har spesialkompetanse på flammetårn på oljerigger, og i den forbindelse har vi i senere år blitt leid inn til noen lignende vedlikeholdsoppdrag i Dubai og Qatar også. Det er svært få andre i verden som har tilsvarende kvalifikasjoner når det gjelder slikt arbeid, i tillegg har vi som norsk firma rykte på oss for å levere høy kvalitet. Det kan også nevnes at vi leier ut piloter for spesialoppdrag til hele verden, og er helt i det globale toppsjiktet når det gjelder kompetansebredde i selskapet.
Tett samarbeid og skreddersøm
allokere ressurser – materiell og personell; hvilket helikopter som skal fly, hvilke piloter og med hvilket utstyr. Kostnadsbildet revideres daglig og tilpasses vedlikehold, tilgang på mannskap og så videre. Systemet både forenkler, dokumenterer og kvalitetssikrer den daglige driften hos kunden, og har stor praktisk verdi ut over det rent regnskapsmessige.
«Systemet både forenkler, dokumenterer og kvalitetssikrer den daglige driften hos kunden»
TEKST / Marie Gjære Gundersen
FOTO / Airlift
La oss ta en prat om hvordan du kan spare tid
Stein Andre er it-konsulent i Molde og har jobbet med Microsoft i 10 år. Han er en kløpper i Office 365 sine løsninger, og har alltid et smil på lur.
Relaterte innlegg
Vi tar pulsen på din IT-helse
En dårlig IT-helse kan i verste fall gjøre det umulig for deg og dine kollegaer å jobbe. Når tok du sist pulsen på arbeidsdagen din? Vi går hardt ut, og sier at IT-helsa på jobb er like viktig som din egen helse. Vi kartlegger din IT-helse og gir deg verdifulle råd til hvordan du kan senke pulsen i din bedrift.
Innspilling av webinaret om sikkerhetspolicy
En sikkerhetspolicy er bedriftens kjøreregler i all databehandling, om hvor data lagres, backuprutiner, hvordan man håndterer sikkerhetsbrist, passordregler, etc. Vi gir dere veiledning på hvordan man lager en skuddsikker sikkerhetspolicy for deres bedrift.
Innspilling av webinaret om backup
Hvilke kilder er det til datatap, og hvordan tar man høyde for det? Den beste måten å sikre seg mot datatap og driftsstans er god backupløsninger. Vi tar dere gjennom både lokal- og skybackup, og stiller noen viktige spørsmål til hvor data bør lagres og hvordan den bør sikkerhetskopieres.