Bjarte, Bjarne & Bil1din
Bjarne Brøndbos familiefirma «Namdal bilopphuggeri», eller Bil1Din som de bruker utad, har vært en trofast kunde av Adcom Namsos siden 2009. Det siste året har de sammen tatt et stort steg inn i en ny tid med solide og tidsbesparende skyløsninger.
«Det hadde jo vært artig å ta med Bjarne da…». Vi befinner oss på et møterom i sentral-London, hvor Adcomkjeden hadde samling i september i år. Bjarte Stokkan er nyansatt i Adcom Namsos og deltager på gruppen «Markedsføring & markedsaktiviteter» hvor Adcom Tid #5 diskuteres. «Bjarne?» spør undertegnede, og får fort svar «Ja, Bjarne Brøndbo», som om det var verdens mest naturlige ting å være på fornavn med en av de største Trønderrockerne i historien.
– Det var jo faktisk Bjarne som førte meg til Adcom, fortsetter Bjarte.
– Jeg var hans telefonleverandør, og Adcom Namsos hadde all drift og support på datasystemet deres. Da Bjarne og hans firma skulle over på en sømløs Office 365-løsning i samspill med Telenor, kalte han oss inn til et møte der han enkelt og greit spurte: «Hvorfor slår dere dere ikke bare sammen?». Siden det møtet har Bjarte nå gått inn i Adcom Namsos og beriket de med mye kunnskap innenfor telefoni og mobil-løsninger, og seg selv med et helt IT-firma i ryggen.
Vi er så heldige å få slå av en prat med selveste Bjarne Brøndbo i Kristiansund, hvor han påfølgende dag skal ha konsert i Kirklandet kirke med «Ynglingeforeningens Musikk-korps». (En konsert som virkelig gjorde inntrykk – red.anm).
Det er tirsdag, undertegnede sitter i hotell-lobbyen og venter relativt spent på den smågærne, men utrolig karismatiske trønderen som både kan trøkke til med «Her bli d liv!» og briste hjerter med «Det fine vi hadd’ sammen». I det siste har vi blitt kjent med han som den lettrørte og litt dypere trønderen som dommer i «Norske talenter» og deltaker i «Hver gang vi møtes». Forventningene var mildt sagt høye, og idet han kommer inn døra med både en og to kofferter på slep, dunker hjertet litt fortere enn vanlig. Bjarne åpner med et stort smil, og en klem, og det føltes som om jeg har kjent han i alle år.
Vi setter oss i kafeen med utsikt mot havet og Bjarne begynner straks å fortelle om sitt hjertebarn: Namdal bilopphuggeri, eller Bil1Din.no som de heter på den store verdensveven. Det var Bjarnes far, Arne Brøndbo, som startet Namdal bilopphuggeri i 1975. Den gang drev de mest med bilinnsamling, og så kom vrakpantordningen i 76.
– Vi driver jo i en av de mest regulerte bransjene i hele Norge, men sånn må det også være med tanke påmiljøet, sier Bjarne.
*Vrakpant: Ved avskilting av kjøretøy kan man få utbetalt vrakpant ved å levere bilen til et godkjent mottakssted. Formålet med vrakpantordningen er å forebygge og redusere miljøproblem biler forårsaker når de ender som avfall. Kilde: lovdata.no
Bil1din er et miljøbevisst og engasjert bilopphuggeri med et stort fokus på gjenbruk. Det er også et familiefirma som Bjarne har arvet av sin far, og som han nå driver med sin kone Lise. I et intervju med Lindmo på NRK kan han fortelle at det i praksis er Lise som driver sjappa.
– Ho e der kvær dag, å æ e der aljder, sier han med et flir om munnen. Bjarne og Lises yngste sønn, Tobias på 20 år, er også ansatt som en av 5 dedikerte selgere. Totalt er de 15 ansatte og på fem år har de tredoblet omsetningen. Cirka 70% av kundene er bilverksted, og omlag 95% av omsetningen kommer fra salg av brukte bildeler som de plukker av, pusser opp, og selger via sin nettbutikk.
– Vi har 5 dedikerte selgere som server våre kunder i alle ledd, smiler Bjarne. Blant annet har vi bilder av hver eneste bildel vi selger, og et knallsterkt system som gjør at det er enkelt å finne akkurat det du er på jakt etter, fortsetter han med glimt i øyet.
For å gjøre det enda tydeligere tar han fram mobilen sin for å vise. – Hvilken bil har du? spør han, og jeg svarer fort. Etter fire klikk på mobilen har han funnet et brukt høyrespeil, i akkurat riktig farge og modell til undertegnedes bil.
– Dette hadde visst ikke vi inne akkurat nå, men de har det hos en partner i Sverige ser jeg, så dette kunne vi fått sendt til deg i dag. Så enkelt er det! Stilig ja? gliser han.
Man kan jo ikke gjøre annet enn å nikke på hodet og bli imponert av både bedriftens kompetanse, så vel som Bjarnes iver over det hele.
«Det e jo herre som e hobby´n min!»
«Det e jo herre som e hobby’n min» fortsetter han og vi følger opp med: «Ja, så bil er tingen?» men da er svaret kjapt nei.
– Det er ikke selve bilene som fenger, men butikken, servicen og den kvaliteten den holder. Vi er veldig habile,og alltid tilgjengelige sier Bjarne. – Jeg har lært alt jeg kan om dette gjennom min far, og mange års erfaring.
– Namdal bilopphuggeri har i år 40-årsjubileum, og på 40 år skjer det mye i en bransje, særlig en som blir styrt av Miljødirektoratet og så tett fulgt opp med tanke på utslipp og miljøet.
– Vi er jo en av bransjene som blir strengest fulgt opp, kan Bjarne fortelle. – Det er lover om alt, og alt av avfall må synliggjøres i en årsstatistikk, så det er veldig ryddig. Samtidig er vi i en bransje som beveger seg fort framover, og vi er avhengig av å henge med i tiden og å ha høy driftsikkerhet, fortsetter han. – Vi må ha mest mulig oppetid, men vi lever ikke av å kunne teknologien selv. Vi vil ha fokus på det vi kan, så sørger vår leverandør Adcom Namsos for at systemene våre fungerer slik de skal.
Bjarne og Namdal bilopphuggeri har vært kunde av Adcom Namsos i 6 år, og har hatt telefonleverandøren Bjarte Stokkan siden 2009.
– Enkelt forklart så har vi en outsourcet IT-avdeling, med en løpende serviceavtale. Dette er uten tvil det beste alternativet for oss, forteller Bjarne. På denne måten får de ett firma å forholde seg til på alle punkt, noe som kommer fram som en viktig faktor.
– Det å forholde seg til flere leverandører som skal samspille fører ofte til at problemet blir skubbet mellom aktørene, sier Bjarne, og legger til «Det hate æ!» med et smil.
– Nå er vi ikke så sårbare, vi ringer Adcom Namsos uansett hva det måtte gjelde, og opplever at de har satt seg godt inn i våre systemer slik at de alltid møter problemene våre raskt, og med gode løsninger. Alt er sømløst, sier han.
– Hele firmaet vårt er nå i prinsippet flyttbart, de nye skyløsningene gjør at om ansatte ikke er på kontoret, så har de like fullt arbeidsplassen i lomma. Vi kjører full pakke med Office 365, Skype, Outlook og mail i skyen, og det er fantastisk, sier Bjarne. Vi er opptatt av å henge med i tiden, det er viktig for oss å være med på utviklingen i bransjen. Her opplever vi også at Adcom Namsos er «på». De hjelper med én gang om det skulle brenne, og bare det med å ha full backup til enhver tid og de nyeste oppdateringene med én gang de kommer, er veldig stilig.
I en tid hvor alt henger sammen, er det både spennende og viktig å ha gode systemer som snakker sammen, og like viktig er det kanskje å ha riktig support med faglig tyngde og lokal tilstedeværelse. I Adcom har vi tre fokusområder; kvalitet, kunnskap og kundefokus, og utifra vår samtale med Bjarne virker det som at Adcom Namsos lever ifølge våre verdier og mer til.
– Vi opplever at kontaktpersonene våre har satt seg godt inn i våre systemer, og vi setter pris på et besøk av f.eks. Frank Espen om det skulle være noe. Samtidig synes jeg det er spennende at de har fått med Bjarte på laget, der følte jeg at Adcom Namsos ble mye sterkere over natta, sier pådriveren til sammenslåingen med et glis.
Vi takker Bjarne for at han tok seg tid til å snakke med oss om sitt hjertebarn, og samtidig for at han kom med den gode idéen om å få Bjarte Stokkan inn som Adcom Namsos sin Telering-mann!
TEKST / Linn Djuvsland
FOTO / Marthe Vannebo
La oss ta en prat om hvordan du kan spare tid
Stein Andre er it-konsulent i Molde og har jobbet med Microsoft i 10 år. Han er en kløpper i Office 365 sine løsninger, og har alltid et smil på lur.
Relaterte innlegg
Vi tar pulsen på din IT-helse
En dårlig IT-helse kan i verste fall gjøre det umulig for deg og dine kollegaer å jobbe. Når tok du sist pulsen på arbeidsdagen din? Vi går hardt ut, og sier at IT-helsa på jobb er like viktig som din egen helse. Vi kartlegger din IT-helse og gir deg verdifulle råd til hvordan du kan senke pulsen i din bedrift.
Innspilling av webinaret om sikkerhetspolicy
En sikkerhetspolicy er bedriftens kjøreregler i all databehandling, om hvor data lagres, backuprutiner, hvordan man håndterer sikkerhetsbrist, passordregler, etc. Vi gir dere veiledning på hvordan man lager en skuddsikker sikkerhetspolicy for deres bedrift.
Innspilling av webinaret om backup
Hvilke kilder er det til datatap, og hvordan tar man høyde for det? Den beste måten å sikre seg mot datatap og driftsstans er god backupløsninger. Vi tar dere gjennom både lokal- og skybackup, og stiller noen viktige spørsmål til hvor data bør lagres og hvordan den bør sikkerhetskopieres.