Stor omveltning for Helix i Kristiansund

sep 17, 2016Blogg, Fornøyde kunder

Mikal Gjellan leder øre, nese, hals-poliklinikken ved Kristiansund sykehus, det har han gjort siden januar i 1996. Det spesielle er at han som en av svært få i Norge driver avdelingen halvt offentlig og halvt som avtale-spesialist. Hans private bedrift Helix AS har vært kunde hos Adcom Kristiansund i 20 år, og den siste tiden har de gått gjennom den største tekniske omveltningen siden han startet sin lege-karriere i 1988.

Ut av offentlig nettverk

– Jeg må snakke litt med mat i munnen, smiler Gjellan, da han har sagt ja til å ta i mot oss i lunchen sin, en hektisk arbeidsdag.
– Den første pasienten kommer hit klokka 8, og så går det i ett til 16.00. Man kan godt kalle det travelt, men det er slik det skal være, presiserer han bestemt. Som avtale-spesialist har Gjellan driftsavtale med Helse Midt-Norge, og får inn pasienter etter henvisning slik som andre avdelinger. De fem ansatte leies inn fra sykehuset, og Gjellan forteller gladelig om en spennende, hektisk og givende arbeidshverdag med flere hatter på. På grunn av den private delen av virksomheten bestemte helseforetaket seg for at praksisen til doktor Gjellan måtte ut av sykehusets nettverk. Dette ble starten på en stor omstillingsprosess hvor alt ble modernisert og nytt for han og hans 4 medarbeidere.

 

– I godt samarbeid med både IT-avdelingen i helseforetaket og Adcom Kristiansund har vi fått egne Internettlinjer og splitter nytt journalsystem. Vi har lagt om på alle rutiner, og siden jeg selv ikke er datainteressert har jeg blitt nødt til å sette min lit til aktørene rundt meg. – Generelt oppfatter jeg for øvrig at det er rom for fornyelse i store deler av helsesektorens teknologi, men det er så omfattende å gjøre endringer at det ikke kan tas som noen kjapp beslutning.

 

Support med lokal forankring

I tillegg til virksomheten i Kristiansund har Gjellan en avdeling på Oppdal som driver med det samme, hvor Mikal disponerer ca. 20 % av tiden sin. På denne måten må den tekniske omveltningen de nettopp har vært gjennom, legge til rette for at både Kristiansund og Oppdalskontoret snakker sømløst sammen. Knut Bjørkmo, som har vært ansatt i Adcom Kristiansund siden 1997, er fast kontaktperson for doktor Gjellan, og har blant annet vært på Oppdal for å sette opp løsningen der også.
– Jeg har ikke fått prøvd ut dette på Oppdal skikkelig ennå, så det er jeg litt spent på, men alt annet har gått bedre enn planlagt, så jeg regner med at det også fungerer slik det skal, smiler Gjellan. 

– Det er alltid en risiko å ta med denne teknologien, men jeg opplever at Adcom kjapt har skjønt hva vi trenger, og har kommet med gode innspill hele veien for at vi skal få det best mulig. Selvsagt er det litt utfordrende å skulle endre godt innarbeidede vaner, men alle ansatte har vært svært positive til omstillingen og det hjelper veldig. Hjellan forteller videre at han synes alle involverte parter har opptrådt svært profesjonelt, og at alt har gått etter planen.

– I starten av denne prosessen var det mange faktorer som spilte inn på valget av leverandører, men jeg er bevist på lokalpolitikk og ønsker derfor å handle det jeg kan lokalt. Samtidig så ser jeg det nesten som en nødvendighet å ha kompetansen i nærheten. Det å ha en person å forholde seg til som kan komme og hjelpe oss fysisk hvis det skulle være behov for det, er både betryggende og viktig for at ting skal bli gjort. Som den eldste lokalforankrede IKT-leverandøren i Kristiansund takker vi for at valget falt på oss i Adcom.

Bedriftens hjerte

Omleggingen har vært stor for Gjellan og hans fire medarbeidere, men likevel opplever alle sammen at det har vært en gjennomgående positiv stemning til de nye rutinene, og at alle har spilt på lag for å få overgangen til å gli best mulig.
 
– Du må jo ta en prat med hjertet i bedriften også da, smiler Gjellan, og poengterer at sekretærposten er særdeles viktig for at alle skal ha en best mulig hverdag. – Alle avtaler og all kommunikasjon går gjennom sekretæren.
 
Janne Pedersen Maridal har vært ansatt i flere perioder da hun i mellomtiden har prøvd andre ting, men stadig kommet tilbake til sin post som sekretær hos Gjellan og de andre på øre, nese, hals-avdelingen. Hun blir tydelig smigret da vi forteller at hun nettopp ble beskrevet som bedriftens hjerte, men legger også selv til at det hviler en god del ansvar på nettopp denne stillingen. – Det meste går jo gjennom meg, forteller hun. Alle timer og avtaler har jeg styr på, og jeg snakker med alle som kommer inn og ut av avdelingen. Vi spør henne om omstillingen og hvordan det har vært for henne, her er også hun utelukkende positiv til endring. Man kan rett og slett fastslå at dette ikke er en sted hvor utrykket ”gammel vane er vond å vende” sitter fast i veggene. – Det er jo selvsagt mye å sette seg inn i, men det virker veldig lovende. Og nå ser jeg snart slutten på dobbelt-arbeidet flyttingen har ført med seg. Alt i alt vil jeg absolutt si at dette gir oss en bedre arbeidshverdag, avslutter hun.

FOTO & TEKST / Linn A. Djuvsland

Likte du det du leste og vil ha mer? Fyll ut skjemaet under da vel!

* indicates required

Relaterte innlegg

Adcom – Gir deg tid

Tid er en av de mest kostbare ressursene i norske bedrifter. Det er heller ikke tvil om at lønnsnivået i Norge krever at man arbeider så effektivt som mulig, men uten at dette får negative konsekvenser for de ansatte. Vårt mål er at bedriften skal ha både høy...

les mer
Share This