Spennende tider i møte for oljebransjens problemløsere

sep 24, 2013Blogg, Fornøyde kunder

Fredag 1. Februar blir vi møtt med et smil på Tig-Meks kontorer i Sødalen på Frei. To relativt store skjermer triumferer kontorpulten, og vi blir heldigvis invitert inn bak de for å slå av en prat og få et bedre innblikk i hva de driver med på Tig-Mek. 

Fredag 1. Februar blir vi møtt med et smil på Tig-Meks kontorer i Sødalen på Frei. To relativt store skjermer triumferer kontorpulten, og vi blir heldigvis invitert inn bak de for å slå av en prat og få et bedre innblikk i hva de driver med på Tig-Mek. 

– Vi jobber jo mot oljebransjen forteller Bjørn Neergaard og fortsetter videre; Tegning, vedlikehold, sveising og maskinering er noen av
tjenestene vi tilbyr, det er et ganske bredt spekter vi dekker egentlig. Å være løsningsorientert og serviceinnstilt til alle døgnets tider er tydelig nøkkelkvaliteter som Tig-Mek fokuserer på, og Bjørn presiserer at ingen jobber er for små eller for store. – Vi gjør alt fra A til Å, og er flinke til å hoppe når kundene sier hopp.

Bjørn Neergaard på verkstedet

 
– Vi har kunder og kontakter i hele landet fordi vi er så flinke til å stille opp etter forespørsel, være seg om klokka er 03.00 på lillejulaften eller 11.00 på en vanlig tirsdags formiddag forteller Neergaard. På mange måter kan man si at gutta i Tig-Mek alltid er på vakt. «Alltid beredt» som det gode gamle ordtaket sier. – Vi må jo være og vil gjerne være tilgjengelige hele tiden, og vi er flinke til å være problemløsere på sparket. Dette er derimot noe vi har valgt bevisst, vi kunne jo for eksempel ha valgt å selge sko isteden, om vi ville ha en «ni til fire»-jobb forteller Bjørn med et smil. Man vet aldri når oljebransjen krever sitt, og plutselig er det noe som trengs i Bergen neste dag, og da stiller Tig-Mek med arbeidsjern på neste fly. Siden 2004/2005 har Tig-Mek triplet omsetningen, og derfor hatt en stor økning i prosjekter, drift og oppfølging.
 
– I oljebransjen kreves det enormt med dokumentasjon for prosjektene vi driver og leverer. For oss er det veldig nyttig å ha en god ordning for alle våre prosjekter slik at vi lett kan finne fram alt fra fakturaer til ordre på sekundet om vi søker opp et prosjektnummer. De har siden 2010 begynt å bruke SuperOffice for å samle all administrativ drift i et program, og følte at dette var en nødvendighet for å kunne drive så effektivt som de gjør i dag.
 
– Det er klart at å starte med ny programvare er en overgangsfase, og man må bygge det opp steg for steg, fordi vi snakker om mennesker som ikke bruker så mye tid på å sitte foran en datamaskin. Aller først startet vi med å registrere tilbudene våre, og nå bruker vi det veldig mye. Vi er derimot veldig innstilt på å få implementert ennå mer av den administrative driften inn i SuperOffice, For eksempel ”tidsbanken” som er vårt elektroniske stemplingssystem for de ansatte hvor vi registrerer timer på de forskjellige prosjektene vi driver.

«… Vi kunne jo ha valgt å selge sko isteden.»

Tig-Meks vannskjæremaskin som gjør at de kan skjære gjennom alt fra metall til stein

Bjørn og kona Unni sitter foran hver sin maskin og er enige om at de fikk senket skuldrene litt etter at de begynte å bruke SuperOffice. Ikke nødvendigvis bare på grunn av programvaren, men at de hadde fått større arbeidskraft på kontoret, og at de nå har en løsning som fungerer bra for alle.

 

– Ta for eksempel et oppdrag på en båt som foregår i 2 uker starter Bjørn, – hvor det er snakk om arbeid for en million kroner. Skal man jobbe manuelt med en slik mengde papirarbeid så tar det tid. Plutselig kan det dukke opp en minimal feil eller usikkerhet som gjør at man må man sjekke over alt på nytt. Det er helt klart store fordeler og tid å spare ved å benytte en database hvor alt føres opp og automatiseres. Samtidig kan både de ut i felten føre opp, og det kan følges opp på kontoret ved hjelp av et enkelt prosjektnummer.

 

– Det er godt å kunne gi så god og rask oppfølging for kundene våre, og vi merker at det har blitt en god struktur og effektivisering av kontorarbeidet som følge av programvaren. Ennå har vi jo mange muligheter med dette som vi ikke har fått utforsket fordi vi ser nytten i å lære oss det vi allerede gjør godt nok før vi legger til tjenester, men vi skal absolutt fortsette å bygge ut vårt arbeid med SuperOffice forteller Bjørn.
Avslutningsvis forteller de at de står på kanten av en stor utbygging hvor alle kontorer skal fornyes og verkstedet skal bygges ut i dobbelt størrelse. – Det er spennende tider i vente smiler Bjørn, og videre forteller han at de er svært fornøyd med driften slik den er i dag, og herifra skal det bare gå oppover.
TEKST & FOTO / Linn A. Djuvsland

Likte du det du leste og vil ha mer? Fyll ut skjemaet under da vel!

* indicates required

Relaterte innlegg

Adcom – Gir deg tid

Tid er en av de mest kostbare ressursene i norske bedrifter. Det er heller ikke tvil om at lønnsnivået i Norge krever at man arbeider så effektivt som mulig, men uten at dette får negative konsekvenser for de ansatte. Vårt mål er at bedriften skal ha både høy...

les mer
Share This