Ergonomi for bedre produktivitet hjemmefra

25. mar, 2020Blogg, Hjemmekontor, it-helsesjekk

Neste tema i sjekklisten for hjemmekontoret er ergonomi – «Vitenskapen om utforming og bruk av arbeidsredskaper, og tilrettelegging av arbeidsplassen slik at du arbeider mest mulig effektivt, uten yrkesskader eller ubehag

(Kilde: Arbeidstilsynet)

Helsemyndighetene i Norge har rådet oss til at de som kan, bør ha hjemmekontor. Flere sitter på mobile enheter, som mobil, nettbrett eller laptop. Disse verktøyene er i utgangpunktet beregnet for kortvarig bruk, dvs. når man ikke er på sin vanlige arbeidsplass.

Slik kan du ta enkle grep for å opprettholde produktiviteten i denne tiden – og jobbe like godt hjemmefra!

Dette bør du ta hensyn til på ditt hjemmekontor: 

Lys og lufting

Godt arbeidslys er viktig. Et opplyst rom med god luftkvalitet vil gjøre deg mer våken og konsentert om arbeidet. Du bør ha mulighet til å blende for sollys og belysning som kan være forstyrrende for øynene. En bordlampe er et fint tillegg til takbelysning, da det gir variasjon til øyet og ekstra lys rundt skjermen, tastaturet og eventuelle papirer (om du fortsatt ikke er 100 % papirløs).

  

Sittestilling

En kjøkken- eller spisestuestol fungerer som kontorstol på kort sikt, men på lengre sikt vil du ikke sitte spesielt behagelig på en slik stol. Derfor bør du ha en riktig tilpasset stol, som er stødig og lett å regulere, slik at du kan variere sittestillingen.

 

Arbeidsbord / pult

Et spisestuebord fungerer greit som en løsning på hjemmekontor, så lenge det er såpass høyt at du kan hvilke underarmene på bordet med 90 graders vinkel i albuen, slik at du reduserer belastninger på nakke- og skuldermuskulaturen.

Et lavt sofabord vil ikke være optimalt for en god arbeidsstilling og vil medføre ubehag eller plager i nakke / skuldre.

Å sitte med laptopen i fanget er heller ingen god ide, da du ikke får hvilt underarmene. Noen laptopbord er såpass store i størrelsen at du får hvilt armene, og kan fungere.

Det beste en en pult eller arbeidsbord med god plass til stor skjermflate, gjerne også med heve-/ senkefunksjon.

 

Headset / hodesett

Brukt et godt headset til dine Teams-møter og mobilmøter, slik at samtalene dine kan gjennomføres uten å forstyrre eventuelle andre i huset. Ergonomisk er dette også mer behagelig for kroppen da du kan reise deg opp og bevege deg rundt mens du snakker.

Skjermflate

For effektivt og produktivt hjemmekontor anbefales det at du bruker en skjerm i tillegg til bærbar maskin. Ved å ha større og mer skjermflate å arbeide på, blir du mer effektiv. Slik arbeider du akkurat likt hjemmefra, som du gjør når du er på kontoret. Skjermen bør være stilt inn slik at øyets horisontallinje (når du ser rett frem) treffer 5 cm over kanten på skjermen og gjerne vinklet 15-20 grader bakover.

Tastatur

Et eksternt tastatur er et must til hjemmekontoret! Tastaturet bør ha en matt overflate og være lavest mulig slik at du kan hvile håndleddet på pulten mens du skriver. Tastaturet bør plasseres slik at 2/3 av underarmen din hviler lett på bordet foran tastaturet, med håndleddet i en nøytral stilling.

Datamus

Når du må navigere rundt med touchpaden integrert i maskinen, bruker du lengre tid enn du ville gjort med en ekstern mus. Derfor anbefaler vi å anskaffe en datamus for økt produktivitet! Det finnes mange forskjellige modeller på markedet, som er utformet for å minimere plager (slik som musearm), for å gjøre hjemmekontor-hverdagen din litt enklere!

Kamera

Installer et godt kamera for de virkelig gode møtene! Slik får du best mulig kvalitet på dine videomøter, digitale konferanser og webinarer!

Databriller

Hvis du normalt ikke arbeider mye med datamaskin, og opplever synsforstyrrelser / hodepine som følge av økt og jevnlig bruk av digitale arbeidsmetoder, kan databriller være aktuelt. Brillen må være egnet for de synsoppgavene som er forbundet med skjermarbeidet. Les mer om databriller på Arbeidstilsynets hjemmesider.

Ta pauser

Husk å ta pauser i løpet av arbeidsdagen. Det er fort gjort å glemme av pauser når man sitter hjemme uten å bli avbrutt av forstyrrelser (for dere som ikke har barn i heimen). Husk derfor å ta en pause, reise deg opp og strekk på bena, gjennomfør enkle treningsøvelser i noen minutter eller gå utenfor å trekk frisk luft! Helsegevinsten du får (og arbeidsgevinsten) er økt blodgjennomstrømning, forbedret bevegelighet, balanse og avspenning – og mer konsentrasjon til å bruke på arbeidet!

Digital lunsj

Savner du den sosiale lunsjen med dine kolleger? Hvorfor ikke ta lunsjen digitalt – og samtidig utveksle dagens erfaringer og læringer, eller bare snakk om alt mellom himmel og jord. Med videosamtaler i blant annet Teams ligger det gode muligheter for også å få inn den sosiale biten på hjemmekontoret. Hvis du enda ikke har tatt i bruk Teams, og er nysgjerrig på alle muligheten som ligger i denne programvaren, kjører vi kurs og opplæring i form av webinarer. Ta kontakt med oss for mer informasjon om Teams!

Vil du ha bistand til å se over hjemmekontoret ditt, eller trenger du teknisk utstyr? Vi har fortsatt masse på lager, så du må bare ta kontakt med oss hvis det er noe du trenger. Vi kan også fikse det meste over Teams eller TeamViewer, så vi holder oss smittefrie! 

Godt hjemmekontor! 

 

Torbjørn er en dedikert sikkerhetsnerd med en løsning for alt. Han jobber med mange forskjellige bransjer, og har alltid et godt begrunnet svar for løsningen han velger. Han nok en av de som har best erfaring med hjemmekontor, og er derfor godt kjent med hvordan det kan løses på en best mulig måte.

Relaterte innlegg

Adcom – Gir deg tid

Tid er en av de mest kostbare ressursene i norske bedrifter. Det er heller ikke tvil om at lønnsnivået i Norge krever at man arbeider så effektivt som mulig, men uten at dette får negative konsekvenser for de ansatte. Vårt mål er at bedriften skal ha både høy...

les mer

Hosted by Adcom Kristiansund

Designed by Linn Alnes Djuvsland

Personvernerklæring

© 2023 Adcom

FØLG OSS!

KONTAKT OSS!

Adcom Førde: 57 72 35 00

Adcom Kristiansund: 71 67 84 90

Adcom Molde: 71 25 06 40

Adcom Volda: 70 05 51 50

Adcom Jevnaker: 913 73 320

Share This