Stor omveltning for Helix i Kristiansund
Mikal Gjellan leder øre, nese, hals-poliklinikken ved Kristiansund sykehus, det har han gjort siden januar i 1996. Det spesielle er at han som en av svært få i Norge driver avdelingen halvt offentlig og halvt som avtale-spesialist. Hans private bedrift Helix AS har vært kunde hos Adcom Kristiansund i 20 år, og den siste tiden har de gått gjennom den største tekniske omveltningen siden han startet sin lege-karriere i 1988.
Ut av offentlig nettverk
– Jeg må snakke litt med mat i munnen, smiler Gjellan, da han har sagt ja til å ta i mot oss i lunchen sin, en hektisk arbeidsdag.
– Den første pasienten kommer hit klokka 8, og så går det i ett til 16.00. Man kan godt kalle det travelt, men det er slik det skal være, presiserer han bestemt. Som avtale-spesialist har Gjellan driftsavtale med Helse Midt-Norge, og får inn pasienter etter henvisning slik som andre avdelinger. De fem ansatte leies inn fra sykehuset, og Gjellan forteller gladelig om en spennende, hektisk og givende arbeidshverdag med flere hatter på. På grunn av den private delen av virksomheten bestemte helseforetaket seg for at praksisen til doktor Gjellan måtte ut av sykehusets nettverk. Dette ble starten på en stor omstillingsprosess hvor alt ble modernisert og nytt for han og hans 4 medarbeidere.
– I godt samarbeid med både IT-avdelingen i helseforetaket og Adcom Kristiansund har vi fått egne Internettlinjer og splitter nytt journalsystem. Vi har lagt om på alle rutiner, og siden jeg selv ikke er datainteressert har jeg blitt nødt til å sette min lit til aktørene rundt meg. – Generelt oppfatter jeg for øvrig at det er rom for fornyelse i store deler av helsesektorens teknologi, men det er så omfattende å gjøre endringer at det ikke kan tas som noen kjapp beslutning.
Support med lokal forankring
– Det er alltid en risiko å ta med denne teknologien, men jeg opplever at Adcom kjapt har skjønt hva vi trenger, og har kommet med gode innspill hele veien for at vi skal få det best mulig. Selvsagt er det litt utfordrende å skulle endre godt innarbeidede vaner, men alle ansatte har vært svært positive til omstillingen og det hjelper veldig. Hjellan forteller videre at han synes alle involverte parter har opptrådt svært profesjonelt, og at alt har gått etter planen.
Bedriftens hjerte
FOTO & TEKST / Linn A. Djuvsland
Relaterte innlegg
Adcom – Gir deg tid
Tid er en av de mest kostbare ressursene i norske bedrifter. Det er heller ikke tvil om at lønnsnivået i Norge krever at man arbeider så effektivt som mulig, men uten at dette får negative konsekvenser for de ansatte. Vårt mål er at bedriften skal ha både høy...
Skyspesialist/løsningsarkitekt
Adcom Molde søker etter skyspesialist/løsningsarkitekt til vårt avdelingskontor i Volda for vår satsing på PaaS, SaaS og IaaS.
OneStop Reporting – effektiviserer rapportering og budsjettering
Unngå tidkrevende flikking og tilpassing av Excel-filer hver gang du skal ta ut en rapport eller lage et budsjett. Med OneStop Reporting får du tilgang til alle dine regnskapsdata i en skybasert plattform.