Tips i Teams: merker
Microsoft legger stadig til nye funksjoner og forbedrer samhandlingsappen Teams!
Merker en en ny funksjon i Teams slik at du kan lage grupper for roller, prosjekt, kvalifikasjoner, opplæring eller sted. Slik kan du raskt nå en gruppe personer samtidig.
Du kan for eksempel kategorisere mennesker som «sykepleier», «avdelingsleder» eller «designer» og nå de med en chat eller møteinnkalling i Teams uten å måtte skrive inn hvert enkelt navn!
Når du har lagt til et merke, eller en tagg, kan du bare skrive @ + navnet på merket i en kanal og publisere meldingen, og de som har dette merket vil få et varsel om omtale.
Hvordan opprette og behandle merker i Teams
1. Velg Teams i den venstre menyen, og finn teamet du skal administrere i listen. Trykk på de tre prikkene, flere alternativer, og velg administrer merker i menyen.
2. Da kommer du til siden for å opprette merker. Gi merket et navn.
3. Legg til personer som skal ha dette merket.
3. Trykk Opprett og merket er lagret!
Omtale et merke i en chat
Du kan sende en chatmelding raskt til alle som har blitt tilegnet et merke / tagg. Hvordan du gjør dette ser du her:
1. Start en chat.
2. Skriv @ + navnet på merket i mottakerfeltet.
3. Skriv meldingen, og trykk send. Da får alle de som er kategorisert med dette merket meldingen.
Hvem kan organisere merker?
Alle som eier et team, altså den som har lagd teamet, og de som har blitt lagt til som eiere, kan administrere merker.
Allikevel kan eiere av teamene velge å gi vanlige medlemmer tilgang til å organisere merker. Om du ønsker å se hvilke medlemmer i teamet som kan administrere merker gjør du slik:
1. Finn det riktige teamet i oversikten.
2. Trykk på de tre prikkene, flere alternativer, og velg administrer team i menyen.
3. Gå til fanen innstillinger.
4. Nederst i innstillinger kan du velge om det kun er eiere eller også medlemmer som kan organisere merker. Her kan du legge til / fjerne denne rettigheten.
Microsoft arbeider kontinuerlig for å forbedre og videreutvikle funksjonene som ligger i Teams. Hvis det er noen funksjoner du kommer på at du ønsker i programvaren, kan du foreslå det her. Er det er funksjon du ønsker vi skal skrive om, er det bare å ta kontakt med oss.
God samhandling i Teams!
John Erik er leder i utviklingsavdelingen i Molde, og har en kompetansebakgrunn ulik noen andre. Han arbeider innen mange fagfelt og har blant annet dyp innsikt i Teams og SharePoint. Han hjelper dere mer enn gjerne med å finne gode løsninger som gjør at dere kan spare tid!
Relaterte innlegg
Adcom – Gir deg tid
Tid er en av de mest kostbare ressursene i norske bedrifter. Det er heller ikke tvil om at lønnsnivået i Norge krever at man arbeider så effektivt som mulig, men uten at dette får negative konsekvenser for de ansatte. Vårt mål er at bedriften skal ha både høy...
Skyspesialist/løsningsarkitekt
Adcom Molde søker etter skyspesialist/løsningsarkitekt til vårt avdelingskontor i Volda for vår satsing på PaaS, SaaS og IaaS.
OneStop Reporting – effektiviserer rapportering og budsjettering
Unngå tidkrevende flikking og tilpassing av Excel-filer hver gang du skal ta ut en rapport eller lage et budsjett. Med OneStop Reporting får du tilgang til alle dine regnskapsdata i en skybasert plattform.
FØLG OSS!
KONTAKT OSS!
Adcom Førde: 57 72 35 00
Adcom Kristiansund: 71 67 84 90
Adcom Molde: 71 25 06 40
Adcom Volda: 70 05 51 50
Adcom Jevnaker: 913 73 320